New York Diary

26 Apr

Onsdagen den 27 mars 2013 begav H och jag mig ut på en liten resa till New York! Totalt 11 dagar var vi på resande fot. Vi hade den stora turen att få bo gratis hemma hos H:s pappas kusin J-P och hans sambo K mitt på Manhattan ett halvt kvarter från Central Park!

Det blev några dagar fyllda med mycket promenerande, höga byggnader och en och annan föreställning.

Det började lite snopet med ca 4,5 timmars försening i London till synes p.g.a. att EXIT-skyltarna inte fungerade som de skulle… Efter ca 26,5 timmars resa somnade vi gott på luftmadrass respektive soffa på Upper West Side, New York.

Dagen efter ankomst sov vi ut och inledde sedan dagen med frukost på innegården. P.g.a. några regndroppar fick frukosten avslutas på köksgolvet, eftersom J-P, som vi bodde hos, fick ta hand om en sångelev i lägenhetens enda rum. Därefter blev det en tur i Central Park, där vi bland annat såg Strawberry Fields och John Lennons minnesplats.  Promenaden fortsatte längs 5th Avenue förbi Rockefeller Center och Public Library med de karakteristiska lejonstatyerna som bevakar ingången. Tyvärr stängde biblioteket precis då vi kom, så vi blev utan synen av höga hyllor fyllda med böcker. Däremot kom vi precis lagom till rusningstrafiken på Grand Central Station med de pampiga takdekorationerna. Efter en sväng inom Bryant Park tog vi Broadway tillbaka till lägenheten. Dagen avslutades med sushi Manhattan Style.

På fredagen promenerade vi mer. Turen gick förbi Juilliard, där J-P arbetar som sångpedagog, för att fortsätta förbi Lincoln Center med bland annat The Metropolitan Opera. Därefter gick vi mot Hudson River (och försökte lista ut var mammas man hade anlänt som anställd på passagerarbåtar för ett antal år sedan). Lunch intogs på en italiensk restaurang med en mycket trevlig servitör som ursprungligen kom från Holland. Efter lite letande hittade vi efter lunchen till Times Square. Den plötsliga ökningen människor, blinkande neonskyltar och Musse Piggar ledde oss rätt. Eftersom det på fredagar är fri entré till Museum of Modern Art, MoMa, tänkte vi att det kunde passa bra med ett besök där. Kön som sträckte sig över mer än ett kvarter antydde motsatsen… Istället gick vi förbi Radio City Music Hall till Modern Art Design Museum där fika intogs på 9:e våningen med utsikt över Central Park och Columbus Circle. Även denna dag avslutades med middag hemma i lägenheten. Denna gång blev det indisk mat på köksgolvet medan lägenhetsinnehavarna utövade yoga.

Lördagens stora event var besöket på The Met, där undertecknad, längst bak ståendes på tå, njöt av en sceniskt minimalistisk uppsättning av Verdis La Traviata med bland andra Placido Domingo. Efter att H blivit yr under föreställningen fick hon besöka operans egen doktor, som ordinerade chips och juice. Kvällen spenderades i nämnd ordning med besök på en cubansk restaurang, promenad förbi Columbus University och katedralen St John the Divine, uppspel av J-P:s sångelev och drinkar hemma på West 75th.

Eftersom lördagskvällen blev något sen blev  söndagsfrukosten tillika sen. Dagens eskapader utgjordes av besök och lunch på New York Historical Society Museum och födelsedagsmiddag för en vän till vårt värdpar.

Måndagens pannkaksfrukost avnjöts på innegården i strålande solsken. Därefter blev det mera promenerande. Denna gång längsmed New York High Line, vilket är ett promenadstråk upphöjt över gatunivå, där det 1934-1980 gick en järnvägslinje. Sedan 2009 är det en parkliknade promenadväg med konstverk utplacerade på vissa ställen. Kvällen var bokad åt swingnight på The Cotton Club i Harlem, där mången erkänd jazzmusiker uppträtt. Bland annat har Duke Ellington med orkester agerat husband. Bland kvällens musiker fanns 18-årige Solomon Hicks, som inlett sin karriär som leadgitarrist i Cotton Club Allstars redan som 13-åring! Jag kanske inte behöver tillägga att han var ganska duktig. Även vår mycket trevliga servitör Jonathan bidrog till att göra kvällen till en av mina highlights under resan. Kvällen var inte riktigt slut än, eftersom det hemma i lägenheten bjöds på kvällssnacks i form av pilgrimsmusslor med efterföljande drinkar.

Tisdagen tillbringades Downtown med promenad längs Wall Street, besök i två kyrkor och lunch i Chinatown, vilket verkligen var som att besöka Kina, eftersom det, förutom en trevlig dansk kille som visade oss till en genuin kinesisk restaurang, i princip endast fanns kinesiska människor och skyltar på kinesiska överallt vi såg. Därefter tog oss turen till Little Italy, vilket var mindre italienskt än Chinatown var kinesiskt, shopping i Soho och besök i en skivbutik, i vilken den största katten jag någonsin sett bodde. Kvällens middag intogs på den japanska restaurangen Hakata Tonton.

Eftersom vi nu kände att de kvarvarande New York-dagarna började sina beslöt vi oss för att börja dagen tidigare.

Vi hade bestämt oss för att besöka en Broadwaymusikal och fick tips om s.k. rush tickets, vilket är en form av sista-minuten-biljetter. Det gick till enligt följande: Ett par timmar innan föreställningen börjar kom vi till teatern och skrev våra namn på en lapp. Denna lapp lades i en tombola och därefter drogs ett antal lyckliga som fick se föreställningen från bra platser till mycket rabatterat pris. Tyvärr ingick inte vi i skaran lyckliga vinna just denna gång utan fick vara utan biljetter till Wicked. Istället blev det Phantom of the Opera på Majestic Theatre (vilket faktiskt inte var den bästa uppsättningen av musikalen jag sett). Efter föreställningen begav vi oss till Top of the Rock i Rockefeller Center för att njuta av New York från 70:e våningen medan skymningen föll. Middagen bestod av New York pizza med K och J-P ackompanjerat av vin och chokladöl efterföljt av glass.

Det blir kanske ingen fullkomlig New York-resa utan att ha sett Frihetsgudinnan, så vår sista hela dag i New York inleddes med en färjetur till Staten Island medan vi, tillsammans med en mängd andra, ivrigt fotograferade den välkända damen på tilltaget replängds avstånd. Därefter blev det MoMa, denna gång med mycket mindre kö, där vi såg konstverk av bland andra Picasso, van Gogh och Léger samt Munchs Skriet, som var på tillfälligt besök. På väg till Soho för lite mer shopping passade vi på att, efter ändstationen, sitta kvar på 6:ans tunnelbanetåg för att passera genom den nedlagda City Hall-stationen när tåget vände. Det gick i alla fall att få en liten insyn i den gamla stationen. Efter thrift shop-besöket i Soho och en promenad till West Village spenderades kvällen hemma med drinkar, ballongdjur, trolleritricks och kroppsmålningar av K, som till vardags arbetar som skådespelare och underhållare på barnkalas. Det var med visst vemod som tanken slog: kanske var detta sista kvällen någonsin i New York…

Innan det var dags att ta sig till flygplatsen hann vi med ett besök på National History Museum, där det största målet var dinosaurieskeletten. Tyvärr hittade jag inte de små cowboysarna som medverkar i filmen från museet med samma namn. Innan sushilunchen med K blev det en kort parktur, vilken ganska snart avslutades på en bänk i solen. K tog även med oss till mataffären Trader Joe’s, där vi inhandlade choklad och lite annat smått och gott. Resan till flygplatsen blev lite mer omständig än vi anade, eftersom vi var tvungna att först åka tunnelbana och sedan byta till vanligt tåg. Dock hann vi till flyget med god marginal. Mycket tack vare trevliga New Yorkers, som hjälpte oss till rätta i virrvarret av tunnelbanetunnlar. Efter en skön men händelserik tid i New York var vi så på väg tillbaka mot Europa. Jag konstaterade att vi under de dagar vi befunnit oss i New York endast lämnat Manhattan för att ta oss till och från flyget (om man inte räknar de 3 minuter vi tillbringade på färjeterminalen på Staten Island).

Tack J-P och K, som satte extra guldkant på vistelsen!

Kanske åker jag snart tillbaka för att riva av en låt eller två på The Cotton Club. Man vet ju aldrig…

Detta bildspel kräver JavaScript.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )